stan-in-kenia.reismee.nl

Laatste week en terugreis

Beste allemaal,

Als ik dit schrijf ben ik inmiddels weer veilig terug in Nederland.

De laatste weken op het project hebben met name in het teken gestaan van het afronden van mijn business plan. Hiervoor heb ik nog diverse interviews gehad. Onder andere ook met het hoofd van school. De school is in 2012 gerealiseerd met sponsorgeld. De kosten om de school jaarlijks te draaien bedragen ca €3.500. Voor dit geld krijgen ca .43 kinderen les (groepen 0 - 2). Gezien het feit dat de ouders van de leerlingen onvoldoende inkomen hebben draait de school nog steeds voornamelijk op sponsorgelden. Samen met de accountant heb ik hier afgelopen dinsdag een plan besproken, waarmee de school binnen 2 jaar volledig selfsupporting zou moeten zijn.

Ditzelfde geld feitelijk ook voor het ziekenhuisje. Ook hier moet nu nog deels sponsorgeld in. Met een beetje creatieviteit, maar vooral door een actieve marktbewerking, moet ook het ziekenhuisje selfsupporting kunnen draaien.

Gelukkig kwam in de laatste week ook nog de harddiskboven water, waarop alle gegevens van het naaiatelier vermeld stonden. Samen met Nancy heb ik een nieuwe opzet besproken, het organisatievoorstel, het marketingplan en het financieringplan. Dit zal ik bij thuiskomst nog verder uitwerken.

Al met al is er nu een businessplan waarin de ist en de soll situatie is opgenomen, alsook de weg ernaar toe. Op 4 april hadden de kinderen de laatste schooldag. Aangezien we nog sinasappelsap over hadden van de voorlichtingsbijeenkomst betreffende diabetes en hoge bloeddruk hadden we nog een extra traktatie voor de kinderen in petto om het schooltrimester goed af te sluiten. (Zie ook foto)

In de vrije tijd ben ik met de dames naar het centrum van Msambweni gelopen. (Zie foto) Hier was ook de lokale slager (zie foto) en het overheidsziekenhuis (zie foto) alsook een heel aantal, apotheken en drogisterijen. Daarna via het strand terug gelopen naar Mbuyu lbeach om te zwemmen. Aan dit strand beginnen ook de mangrove, waardoor je verrassende effecten van bomen op het strand ( zie foto's) ziet. Daarbij kwam ook nog de lokale veehandelaar met zijn koeien over het strand gewandeld. (Zie foto)

inmiddels is in deze laatste week het regenseizoen begonnen met zeer behoorlijke buien als gevolg (zie ook foto's). Op vrijdag 7 april, was mijn laatste dag als vrijwilliger op het project en hebben dokter John en Amy ons getrakteerd op een origineel Keniaans gerecht, wat ik perse gegeten moest hebben voordat ik Kenia zou verlaten. (Zie foto). Het was ugali met runderbeef, tomaten en uien en smaakte voortreffelijk!

Op zarterdag 8 april heb ik een afscheidslunch georganiseerd op Mbuyu beach. Alle bewoners van het Swahlihuis waarin ik de afgelopen 6 weken heb mogen verblijven waren aanwezig. Na een uitgebreide lunch met frietjes,kip, vis, salade, brood konden de kinderen nog heerlijk een duik nemen in het zwembad. Dit was een groot feest. De kinderen hebben hier geen zwemles en kunnen dan ook niet zwemmen. Ze hebben zich echter kostelijk vermaakt, waarbij ook de wens op een spoedige terugkeer naar Kenia door mijn nieuwe vrienden werd uitgesproken.

Zondag stond er een uitnodiging van Nancy en Peter (De founder en directeur van action ministry) op het programma. Na een gastvrij ontvangst met popcorn en fris, werden we getrakteerd op een heerlijk Keniaans diner (zie foto's).

Op maandag heb ik afscheid genomen van de kinderen en mama Betty en Ben ik met Anja en Liesbeth die nog een aanvraag VISA verlenging moesten regelen in Mombassa en onze gastfamilie naar Mombassa gereden. 0nderweg nog snel wat foto's gemaakt van de omgeving, het uitzicht vanaf de ferry en het drukke straatbeeld in Mombassa (zie foto's)

Bij het hotel aangekomen wachtte mij een warm ontvangst. Het Savora hotel is een super de luxe. 5 sterren hotel aan het strand gelegen. De laatste dagen heb ik hier heerlijk kunnen genieten van het prachtige resort met een 5 tal zwembaden en spa en fitness ruimte en een restaurant met alle denkbare Keniaanse en ook Europese gerechten. Na 6 weken in een temperatuur van minimaal 25 graden (alleen in de vroege ochtend) tot gemiddeld ca 35graden te hebben doorgebracht, was de verkoeling van de airconditioning op miijn kamer dan ook zeer welkom. (Zie foto's hotel)

Op woensdag 12 april om 17:30 uur lokale tijd ben ik met schitterend door Julius gepoetste schoenen(zie foto) in de taxi gestapt richting 'Mombassa AirPort. onderweg zou ik eigenlijk nog een houtsnijdorp gaan bezoeken, maar door de verkeersdrukte, was ik uiteindelijk blijk dat ik op tijd op het vliegveld was om mijn vlucht naar Nairobi te kunnen halen. Stipt 21:25 uur vertrok ik met Kenia airlines naar Nairobi.

Op donderdag 13 april om 7:35 uur veilig geland op Schiphol, na een rustige nachtvlucht. (Zie foto). Op het vliegveld werd ik door mijn broer opgewacht en zijn we na een kop koffie en een ontbijtje richting huis gereden.

Thuis wachte Janine al met de koffie en gebak (Jesse had speciaal voor mij samen met oma muffins gebakken) En konden de gekochte souvenirs worden uitgedeeld, waarmee een einde komt aan mijn reis naar Kenia.

De vriendelijke mensen, de mooie geuren en kleuren, de prachtige natuur en stranden blijven echter in mijn gedachten. Ik hoop dan ook zeker nog een keer teug te gaan om te zien hoe het de mensen vergaat en of de diverse projecten ook zelfstandig kunnen draaien!

Ik wil tot slot verder iedereen van harte bedanken voor jullie interesse, reacties en support en gun jullie allemaal een ervaring zoals ik die heb mogen beleven.

Het was fantastisch, maar het is zeker ook weer heerlijk om thuis te zijn bij Janine, Siebe, Silke, Jesse en natuurlijk ook onze trouwe viervoeter Ollie.

Asante sana

Kwa Heri

Stan


Reacties

Reacties

Liesbeth en Anja

Hoi stan,

We missen je hier hoor. Geniet maar weer heerlijk van het nedelandse leven en wensen je fijne paasdagen met je gezin.

Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood