stan-in-kenia.reismee.nl

Safari, Masai dorp 5e week blessed camp

Beste allemaal,

Deze week hebben we mogen genieten van een prachtige safari door Tsavo East national Park. Dit is een van de grotere natuurparken van Kenia. Maar ik ben de week gestart met het schrijven van het plan voor het schoolproject. Rond 11:00 ben ik gaan helpen bij de voorlichtingsbijeenkomst inzake diabetes en hoge bloeddruk. Er waren ca. 20 gasten gekomen. De bijeenkomst die om 9:30 uur stond gepland, starte uiteindelijk op z'n Afrikaans om 11:30 uur en was om 13:30 uur afgelopen. Aan het einde van de bijeenkomst werden de aanwezigen als dank voor het deelnemen aan de meeting getrakteerd op koekjes met orang-juice (zie ook foto)

Op dinsdag beleefde ik mijn eerste regendag tijdens mijn verblijf. Gezien de hoeveelheid water wat eruit de lucht viel, besloten we te wachten tot het droog werd. Dat ook de geiten die, vrijelijk loslopen, niet van regen houden bleek wel uit het feit dat wij al wachtende op het terras in een keer 15 geiten om de hoek op ons af zagen komen over het terras. Een aantal geiten gleeduit en vloog tegen de muur om daarna vervolgens rustig onder het afdak te wachten tot het droog werd. (Zie foto). De rest van de dag met name met de voorzitter van blessed camp de projecten en zijn visie hierop doorgesproken.

Op woensdag was het dan zover. Om 5:00 uur opgestaan, wassen, ontbijten en om 6:00 uur met de safaribus met z'n drieën en de chauffeur Sammy richting Tsavo East National Park via Mombassa,. Om ca 11:00 uur kwamen we hier aan bij de ingang van het park ( zie foto), waar we nog een safarihoed kregen aangeboden voor uiteindelijk een schappelijk prijsje, het dak werd opengezet en de safari kon beginnen.

Tsavo East is een zeer uitgestrekt natuurpark met een savanneachtige begroeiing. De foto's in de bijlagen spreken voor zich. Na het inchecken in ons hotel " Voi safari lodge" konden we genieten van een heerlijk lunch met een prachtig uitzicht,. Om 16:00 uur startte de 2e game drive, waarin we natuurlijk weer een hele hoop olifanten, giraffen en zebra's konden zien. Bijzonder was echter dat we ook een cheeta op de foto konden vastleggen en uiteindelijk ook een luipaard kregen te zien. Dit maakte de dag compleet. We konden vervolgens om 20:00 uur genieten van een dinerbuffet, waarna het tijd werd om te gaan slapen.

Donderdagmorgen stond om 5:45 uur weer de wekker om vervolgens om 6:15 aan te schuiven aan het uitgebreide ontbijtbuffet. Om 7:00 uur uitchecken om onze 3e gamedrive te gaan starten tot ca 11:30 uur. Het doel was om in ieder geval nog een leeuw te spotten. Natuurlijk weer allerlei vogels, olifanten, zebra''s en giraffen gezien, maar na 4 uur rijden, nog steeds geen leeuwen gezien. Ook niet op de plaatsen waar ze normaal het meeste gespot worden. Echter op ca 20 minuten van de uitgang van het park, lagen er 3 leeuwen samen in de bosjes, rustig te kijken hoe wij foto's maakten.

Wat een prachtig park, wat een mooie natuur en wat mooi om van zo dichtbij wilde dieren te kunnen zien. Ondanks het feit dat we maar 24 uur in het park zijn geweest hebben we in ieder geval de volgende dieren kunnen zien: olifanten, giraffen, zebra's, gazellen, antilopen, leeuwen, cheeta, luipaard, bavianen, knobbelvarkens, adelaars, stokpaardjes, marterachtige dieren, buffels, massaikoeien, struisvogels en vele mooi gekleurde vogels. Al met al een zeer geslaagde safari, waarin we 4 van de "big 5" hebben kunnen zien en alleen de neushoorn niet hebben kunnen spotten, omdat deze hier nauwelijks voorkomt (wel in Tsavo west)

Na ons safariavontuur zijn we nog een bezoek gaan brengen bij een Masai stam ( zie foto's) in de buurt van het park. Hier lieten ze ons zien hoe ze wonen, leven, vuur maken en traditioneel dansen. Natuurlijk was aan het einde van de rondleiding nog mogelijkheid om een souvenier te kopen.

Daarna doorgereden naar een art center, waar we de lunch konden nuttige, een waar erg veel houtsnijwerk, kettinkjes, en armbandjes " for good price" te koop waren. Na de lunch via Mombasa city (zie ook foto met slagtanden, die ter ere van het bezoek van queen Elisabeth zijn geplaatst in 1952) terug naar Msambweni, waar we door ons gastgezin opgewacht werden.

Vandaag weer verder op het project gewerkt en aan het einde van de dag weer een heerlijker duik genomen in het zwembad van de lokale lodge. Morgen gaan we nog inkopen doen en bezoeken we nog het strand in Ukunda.

Volgende week breekt alweer de laatste week aan op het project. De kinderen krijgen dinsdag vakantie voor 4 weken. Hiervoor hebben we nog een leuk afsluitingsmoment gepland. De laatste dagen van mijn verblijf in Kenia zal ik nog in Mombasa verbrengen in een all inclusive hotel.

Groetje Stan.

Taco

Gave foto's Stan. Dit is echt Afrika! Een selvie met een olifant.

Pap en mam.

Wat een Lueke ervaring Stanen wat een mooie foto's.
Mooi om alles te kunnen volgen.
Groetjes pap en mam.

Gerryan

Hoi Stan, ik raak niet uitgekeken en gelezen op jouw verhalen en vooral de foto's. Afrika is en blijft een fascinerend continent. Ik beleef ook zelf alles weer opnieuw. Geniet nog van deze laatste week.

Pap en mam

Stan Lennart zit in de band.
De groepen die samen gesteld werden waren er zes.
Lennart zat in vijf van de zes erbij.
Met vlag en wimpel is hij gekozen.
Goed hè .de spanning is er af gelukkig.
Bij jou is het nu 2400 40uur
Jesse heeft zich goed vermaakt hier zijn nog met opa naar de Maas geweest.
Siebe heeft hem gehaald.
Slaap goed hou je goed en tot ziens.
Gr. Pap en Mam.
Slaap goed hou je taai en vlug tot ziens.

Doingoood