stan-in-kenia.reismee.nl

4 e week blessed camp

Beste allemaal.

Vorige week schreef ik nog dat ik verwachte verslag te kunnen doen van onze safari, die voor afgelopen woensdag en donderdag gepland stond. in verband met ziekte van een van de vrijwilligers hebben we deze echter een week uitgesteld.

De afgelopen week heeft dan ook met name in het teken gestaan van het verder uitwerken van mijn businessplan en het assisteren in de klas. Mandag heb ik tevens de wensen rondom het naaiatelier doorgesproken. Er is momenteel erg weinig animo voor het project, wat naar verwachting van de mensen hier wordt veroorzaakt door het feit dat men moet betalen om aan het project deel te nemen en er simpelweg niet altijd geld aanwezig is. We hebben samen gekeken naar de mogelijkheden om vanuit een ander businessmodel te gaan werken,waarbij de instap kosteloos is, zodat het project weer 6 tot 8 gemotiveerde vrouwen krijgt voor empowerment.

Het businessmodel van het ziekenhuiisje heb ik in samenspraak met dokter John en laborante Amy verder uitgewerkt. Samen hebben we enkele mogelijkheden besproken om de inkomstenkant te vergroten. Dit door o.a. meer lokale dorpsbewoners van Msambweni in de kliniek te krijgen. Maandag zal er bijvoorbeeld een gratis voorlichtingsbijeenkomsten zijn voor over hoge bloeddruk en diabetes. Daarnaast is voorgesteld om dergelijke bijeenkomsten ook structureel te organiseren, zodat er meer trafic wordt gegenereerd.

Daarnaast ben ik ook begonnen met de inventarisatie van de wensen van de school. Op de school zitten nu feitelijk alleen kinderen in de groepen 0-2. Feitelijk de nursery school. Hier kan men met name qua materialen en hulpmiddelen nog wel wat extra's gebruiken. Echter ook hier kunnen niet alle ouders het schoolgeld van Sh 1500 (ca € 14,00) per semester betalen wat hiermee ook meteen de problematiek kenschets, waar veel ouders van deze kinderen mee zitten. (Zie foto's school en buitenspeelplaats)

Komende week zal met name in het teken staan van het afronden van het businessplan voor school en het initiëren van een hernieuwd startup plan voor het naaiatelier.

Daarnaast gaan we natuurlijk ook nog genieten van onze safari, naar een groot wildlifepark Tsavo East.

In de vrije tijd hebben we afgelopen week met name in en rondom Msambweni vertoeft. Vorige week zondag nog genoten van een heerlijk diner bij Mbuyubeach, tot laat in de avond!

De dagen erna ook geregeld een duik kunnen nemen in het zwembad gelegen in de tropische tuin van deze lodge met uiterst aardige uitbaters, die het werk van de vrijwilligers volledig ondersteunen en dit met het beschikbaar stellen van hun faciliteiten willen onderstrepen.

Op de foto's in de aparte bijlagen, zien jullie de stranden van Msambweni. Op een foto zijn de vissersbootjes te zien van de vele vissers waarom Msambweni bekend staat. Al lopende over het strand bij eb lopen er honderden krabben over het strand die snel in hun hol vluchten als je te dichtbij komt.

Donderdag zijn we nog boodschappen gaan doen in Ukunda. Natuurlijk hebben we de matatu naar Ukunda genomen en vervolgens met de tuktuk naar de Naqumat geweest voor de inkopen. (grote Europees georiënteerde supermarkt)

Ook vandaag, zondag weer naar de lokale kerkdienst geweest, waar een Amerikaanse pastor vurig haar betoog hield. Tijdens de dienst kun je goed merken hoe belangrijk het geloof is voor heel veel Afrikanen. Iedere keer weer mooi om te zien met hoeveel emotie dit gepaard gaat.

Tot slot had ik de dames beloofd dat ik voor tomaten soep zou zorgen. Omdat in ons guesthouse nog op het traditionele houtskoolvuurtje wordt gekookt was dit een bijzondere ervaring.( zie,foto) Aangezien er geen mixer, geen knoflookpers en geen warm kraanwater is en alles op de traditionele wijze afgewerkt moest worden was ik na een uur kokkerelllen blij te horen dat de soep bij een ieder in de smaak viel.

Voor het recept zie foto!!

Het is hier nog altijd rond de 35 graden. Maar zo af en toe komen er dreigende wolken richting kust. Tot opheden hebben die nog niet veel regen gebracht, maar naar verwachting zal de regentijd spoedig aanbreken en de temperatuur mogelijk 2 a 3 graden gaan dalen.

Volgende week hoop ik jullie meer te vertellen over de safari ervaringen. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit.

Groeten

Stan

Madeleine

Hi Stan!

Ontzettend leuk om je belevenissen te lezen! Veel plezier!

Papen mam

Lieve Stan.
Fijn om wat van je te horen,en dat het goed met je gaat.
Je steekt er toch heel wat van op.
Dat er geldgebrek is dat is wel zeker dan ben je toch blij een bijdrage te kunnen
Leveren aan de ontwikkeling van het land
Ze zullen het toch een keer zelf moeten gaan doen als je ze al zover krijgt.
Ik denk dat dat nog wel heel wat voeten in de aarde zal hebben.
Maar alle beetjes helpen.
Hier is alles goed,
Tante Grada wordt aanst. Vrijdag 90 jaar.
Zondag 2 april hebben we een diner in Maasbree.
Wij wensende nog eenfijn verblijf en hopen dat de safarie nu door kan gaan
Heel veel liefs van pap en mam.

Doingoood