stan-in-kenia.reismee.nl

2e week blessed camp en weekend Mombassa

Beste allemaal,

Mijn laatste verhaal dateert alweer van ruim een week geleden. De foto's die bij deze blog horen kunnen jullie terugvinden onder het kopje foto's.

Op zondag 4 maart heb ik een bezoek mogen brengen aan de kerk in blessed camp. De dienst duurde meer dan 4 uur. De dienst werd ingevuld met veel dans en muziek en op inspirerende wijze door de voorganger aan elkaar gesproken. In verband met het bezoek van een 7 tal Amerikaanse vrijwilligers die een les en muziekprogramma hebben verzorgd afgelopen week, werd er ook door 2 Amerikaanse voorgangers de preken ingezet. Al met al een boeiende ervaring. Het is mooi om te zien hoe mensen hier gepassioneerd het geloof belijden.

Op maandag heb ik nader kennis gemaakt met Rahab (agriculture specialiste) en de Chairman, die onder meer verantwoordelijk zijn voor de Shamba (groentetuin). Als eerste deel van mijn werkzaamheden hebben we afgesproken, dat ik ga kijken of we het administratieve pakket, gemakkelijker en meer efficiënt kunnen maken. Daarnaast zal ik ook een checklist opstellen voor de dagelijkse gang van zaken, zodat het werk op de Shamba ook goed gebeurd als er geen supervisie is. Op dit moment worden er drie verschillende gewassen verbouwd. Een ander deel van het project is het onderzoeken waar de beste afzetmarkt is voor de oogst. Dit zal ik de komende weken veder gaan uitzoeken. Einddoel van het project is een business plan met begroting te hebben voor het komende jaar.

De afgelopen week zijn er ook een 7 tal vrijwilligers uit Amerika naar blessed camp gekomen. Zij hebben afgelopen week een leuk les en muziekprogramma voor de schoolkinderen verzorgd. Omdat het ook een middagprogramma omvatte was er tussen de midag ook een warme lunch (rijst met bruine bonen) voor,de kinderen aanwezig. (Zie ook foto) . Als vrijwilliger kun je op school verder assisteren bij de lessen of een spelletje memory met de kinderen spelen. (Zie foto)

IK logeer in een Swahili huis. (Zie foto) Het is een typisch Keniaanse accommodatie. Het is eigenlijk een rechthoekig gebouw met 1 toegangsdeur. Binnenin is een (open) binnenplaats en rondom die binnenplaats zijn allemaal kamers. Phoebe en Leonard zijn de gastvrouw- en heer. Zij wonen met hun zoontje en een nichtje ook in 1 van die kamers. Er zijn er 2 kamers beschikbaar voor vrijwilligers met in elke kamer 2 bedden. Phoebe zorgt dagelijks voor het) ontbijt en diner. (Rijst, spaghetti en aardappelen met vlees) Via de binnenplaats bereik je ook het toilet en de douche. normaal is er stromend water aanwezig, doch de eerste week helaas niet. Dit betekent dat het water bij de put (ca 300 meter) verderop gehaald moet worden. In de ochtenden 4 keer op en neer met 50 liter water is toch een goede Work-out, zeker bij 35 graden. (Zie ook foto) Ook wassen en scheren met een emmertje water is even behelpen. We waren dan ook zielsgelukkig toen donderdagmiddag bij thuiskomst bleek dat het water weer rijkelijk vloeide uit de kraan! Aangezien het woonhuis aan een weg is gelegen komen er ook geregeld kinderen een kijkje nemen (zie ook foto)

Op vrijdagmiddag ben ik met Anja en Liesbeth met de matatu en de ferry naar Mobassa gegaan om hier 2 ander projecten van Doingood te bezoeken. Na een 2 uur durende reis werden we vriendelijk ontvangen door Ben (bestuurslid Doingood) en onze gastvrouw voor dit lange weekend Kate. Het laatste stuk naar het guesthouse hebben we met de motortaxi (boda boda genoemd) gedaan wat ook een bijzondere ervaring was.(zie foto)

Daarna zij we de 2 andere Doingood projecten gaan bezoeken.Allereerst naar de Vilwakwe school van Madam Mary. Madam Mary is een hele enthousiaste en warme vrouw, zij is de oprichter van de school en zet zich met hart en ziel in voor de kinderen. De school bevindt zich in een buitenwijk van Mombasa en de kinderen die er naar school gaan wonen veelal in de eenvoudige, zelfgebouwde huisjes rondom de school. De maatschappelijke problematiek in deze buurt is behoorlijk: veel kinderen komen uit éénoudergezinnen, sommige meisjes worden op jonge leeftijd van school gehaald om te trouwen, sommige kinderen komen uit extreem arme gezinnen of hebben te maken met een ongezonde thuissituatie. De school is eenvoudig; de klaslokalen zijn van hout met golfplaten daken en roosters als ramen. we zijn hier super hartelijk ontvangen en aan alle klassen voorgesteld. In de klassen met de met de kleinste kinderen, werden we overal met een welkomst lied ontvangen. (Zie ook foto) Zeer bijzonder project met zeer gepassioneerde leraren. Aanstaande maandag ga ik met Ben hier samen in de ochtend nog assisteren.

Daarna zij we naar Baby life rescue center gegaan.Bij dit project worden babies en jonge kinderen tijdelijk opgevangen. Het betreft kinderen die bijvoorbeeld in het ziekenhuis achtergelaten zijn na de geboorte, een beperking hebben of om andere redenen niet bij hun biologische familie kunnen opgroeien. Het echtpaar Peter en Selpher zijn de oprichters van dit project en functioneren tijdelijk als plaatsvervangende vader en moeder voor de kinderen. Zij worden bijgestaan door een aantal huismoeders die de dagelijkse verzorging van de kinderen ondersteunen. In het project verblijven wisselend tussen de 12 en 20 kinderen. Het grootste deel van de kinderen wordt lokaal geadopteerd, door een Keniaans gezin, en vindt op die manier weer een liefdevol thuis. Sinds de oprichting van dit project in 2010 hebben Peter en Selpher ruim 60 kinderen onder hun hoede gehad.

Na deze bezoeken waren we allemaal toe aan een lekkere koude cola en een bezoekje aan de Maqumat (grote Europees ogende shopping mall met dito prijzen en .... Airconditioning !!!!)

Op zaterdag ochtend had Ben een mountainbike Tour geboekt door de omgeving van Mobassa. Hierbij zijn we door zowel de buitenwijken,het hallerparkforrest, (zie foto) langs de creek (zie foto) gefietst en werden we met een iets afgeslankte groep op het hoogste punt van Mombasa getrakteerd op een prachtig uitzicht over Mombassa city, coast en het binnenland met haar prachtige vegetatie. De hele tocht duurde ca 3,5 uur en was ca 25 km lang. De voor de middag geplande citytour hebben we gezien de ochtend inspanning verruild voor een frisse duik in het zwembad/zee, bij het Reef hotel aan Mombassa coast. (Foto) Hier liepen ook hele bijzondere diertjes rond (zie foto).

Vanmorgen met z'n allen Kate's kerk bezocht. Normaliter betreft het in Kenia vaak kleine kerkjes die de grote van een kapel hebben. Maar deze kerk was gigantisch en bood plaats aan meerdere duizenden mensen en had iets weg van een concerthal(zie foto). De ontvangst met een swingend gospelkoor en een geluidsinstallatie die bij diverse concerthallen niet zou misstaan was overweldigend. Genoten van de muziek, zang en gepassioneerde voorganger.

Morgen ga ik met Ben in Mombasa nog een microkredietproject bezoeken voor een fastfood restaurant en ga ik nog helpen bij de Vilwakwe school.

Groeten Stan, 12 maart 2017

Ralf

Hey Stan; je krijgt de tijd zo te lezen wel om. Leuke verhalen, maar ook daar gaat het toch weer vaak over eten en drinken....;-)! Ben benieuwd hoe je met de uiteindelijke plannen de lokale mensen c.q. economie kunt helpen. Mooi dat je daar mee bezig bent! Had overigens ook wel gehoopt op filmpjes waarop jij swingend in de kerk te zien bent! Geniet er nog van en succes met de plannen.

Gerryan

Hoi Stan, 4 uur in een kerkdienst......het leven van een vrijwilliger gaat niet over rozen:).
Mooi om jouw belevenissen zo te volgen. Prachtige combi van handen uit de mouwen, creatief bezig zijn, je vak uitoefenen en vooral genieten van mensen en hun omgeving. Lijkt wel op 't Nest...

Pap en mam.

Hoi Stan
Wat fijn dat we je zo kunnen volgen
Ver weg entoch dicht bij
Je verhalen zijn super interessant
Het nieuws van hier is dat Lennart gister bij de band met zijn groepje van vier
Eerste is geworden
As vrijdag gaat het spektakel weer verder zo mooi om te zien
Jou wensen wij nog een fijn verblijf in Kenia toe.
Heel veel liefs van pap en mam.

Doingoood